Concert Danel Quartet
31 maart 2011
Concert door Quatuor Danel
donderdag 31 maart 2011 20.15 uur Doopsgezinde Kerk, Frankestraat 24 Haarlem
Programma:
Joseph Haydn, strijkkwartet op. 50 nr 6
Ludwig Van Beethoven, strijkkwartet op. 74 “harp”
Mieczyslaw Weinberg, strijkkwartet nr 6
Concert door Quatuor Danel donderdag 31 maart 2011 20.15 uur Doopsgezinde Kerk, Frankestraat 24 Haarlem.
Het zesde kwartet van de Poolse componist Weinberg beleefde daarmee, in de serie Bruno Klassiek Presenteert, zijn Nederlandse première op 31 maart 2011. U kunt op deze site de cd’s kopen met strijkkwartetten van Weinberg door het Danel Kwartet. Ook in Utrecht was het Danel Kwartet live te beluisteren tijdens het Weinberg Festival, dat plaatsvond in de Leeuwenbergh, Servaasbolwerk 1a Utrecht.
Gedurende twee periodes (van vr 1 april t/m zo 3 april 2011 en van 2 t/m 6 november 2011) werden daar alle zeventien strijkwartetten van Weinberg gespeeld door het Quatuor Danel.
Meer weten over de relatief onbekende Weinberg?
Citaat over derde cd van Quatuor Danel met o.a. Weinberg 6:
“Mieczyslaw Weinberg’s Sixth Quartet has to wait over 60 years before receiving what is believed to have been its world premiere performance by the Quatuor Danel in January 2007. …on the evidence of this extraordinary compelling and beautifully recorded performance, it’s an extremely powerful and deeply affecting work. Outstandingly dedicated performances.”
BBC Music Magazine, March 2010 *****
Citaat over volume 2:
“With a wonderfully clear recording and superbly committed playing from the Quatuor Danel,
extracting the maximum amount of colour and variety of gesture from the music,
this release deserves the strongest recommendation.”
BBC Music Magazine, February 2009 *****
Klik hier voor de website van het Danel Kwartet
Klik hier voor het programma en de toelichting
Concert Recensie:
Het Belgische strijkkwartet is al met veel superlatieven beschreven.
Met de Nederlandse première van strijkkwartet nr.6 van Mieczyslaw Weinberg bewijst het opnieuw zijn adembenemende kwaliteit.
Ze beginnen ‘gewoon’ met Haydn. Maar vanaf de allereerste noot is er die urgentie, die noodzaak om te laten horen hoe prachtig de muziek is. De vier musici van Quatuor Danel spelen met een grote intensiteit. Ze geven zich volkomen over aan de muziek zonder ooit de controle te verliezen. Primarius Mare Danel speelt of zijn leven ervan afhangt, met zijn hele lichaam. Dansend op zijn stoel, nu eens dubbelgebogen over zijn viool om er de zachtst mogelijke klank aan te ontlokken, dan weer half staand of juist met de voeten van de vloer als hij het uiterste uit zijn instrument haalt.
De kwartetleden zijn volkomen op elkaar ingespeeld, voortdurend met elkaar in gesprek. Het publiek maakt daar deel vanuit en wordt betrokken bij de emoties die de muziek oproept. Dat maakt een concert van Quatuor Danel tot een bijzondere ervaring.
Ze spelen Haydn’s 50e strijkkwartet met vaart, stevig waar het kan en vederlicht waar het moet. Door hun fenomenale techniek kunnen de vier strijkers alle gewenste effecten moeiteloos laten horen. Daardoor is ook Beethoven bij hen in goede handen. Het overbekende ‘Harfenquartett’ (op.74) wordt gespeeld alsof de inkt van de partituur nauwelijks droog is. Alle contrasten worden met overtuiging en precisie uitgevoerd. Het adagio is zo intens dat het tot tranen toe roert. Het derde deel met zijn overgangen van grote dramatiek naar verstilde glimlach en weer terug staat ver af van Haydn en lijkt vooruit te wijzen naar Weinberg. Zijn strijkkwartet nr.6 vergt veel van spelers èn publiek. Het stuk kent talloze kleurschakeringen en gemoedstoestanden die elkaar constant afwisselen en de luisteraar nu eens meeslepen in tomeloze vaart en dan weer ademloos doen stilstaan. Driedubbel forte, bijna gruizig superzacht, de klank is altijd intens.
Quatuor Danel mag niet weg zonder toegift. Het wordt een geestig, zeer virtuoos stuk van Weinberg.
Zelden zo’n ongelofelijk goed concert meegemaakt!
(Ynske Gunning in Haarlems Dagblad)